מתכוננים יחד לשעת חירום

אתם ובני המשפחה שלכם עוזרים זה לזה להתכונן לעבודה ולבית הספר בכל יום. אתם דואגים גם לבטיחות שלכם ושל בני המשפחה, על ידי חגירת חגורת בטיחות בנסיעה, למשל. דרך נהדרת נוספת לשמור על בטיחות המשפחה היא להתכונן ביחד לשעת חירום. ילדים קטנים יכולים לעזור! בואו נתכונן, ביחד!מתכוננים לשעת חירום – מתוך אתר Sesameworkshop אתם ובני […]

אתם ובני המשפחה שלכם עוזרים זה לזה להתכונן לעבודה ולבית הספר בכל יום. אתם דואגים גם לבטיחות שלכם ושל בני המשפחה, על ידי חגירת חגורת בטיחות בנסיעה, למשל. דרך נהדרת נוספת לשמור על בטיחות המשפחה היא להתכונן ביחד לשעת חירום. ילדים קטנים יכולים לעזור!

בואו נתכונן, ביחד!
מתכוננים לשעת חירום – מתוך אתר Sesameworkshop

אתם ובני המשפחה שלכם עוזרים זה לזה להתכונן לעבודה ולבית הספר בכל יום. אתם דואגים גם לבטיחות שלכם ושל בני המשפחה, על ידי חגירת חגורת בטיחות בנסיעה, למשל.

דרך נהדרת נוספת לשמור על בטיחות המשפחה היא להתכונן ביחד לשעת חירום.

ילדים קטנים יכולים לעזור!
באמצעות פעילויות פשוטות ומשחקים תוכלו לגלות איך להתכונן ביחד לשעת חירום.
רגעים קטנים שאתם חווים, כמו שוטר החולף על פניכם ברחוב, הם הזדמנות נהדרת לדבר על אנשים, מקומות ודברים מיוחדים שיעזרו לשמור על בטיחות המשפחה שלכם בשעת חירום.

יציאת חירום. דברו עם ילדכם על יציאות חירום. בפעם הבאה שתבקרו בבניין ציבורי כמו בית ספר, הסבו את תשומת לבו של הילד לשלטי היציאה ואמרו: “אם נצטרך לצאת החוצה בשעת חירום, נוכל להשתמש בדלת המיוחדת שלה שלט ‘יציאה’ אדום וגדול, כדי לצאת החוצה במהירות ובבטחה.” הִפכו את חיפוש שלט יציאת החירום למשחק, ובתוך זמן קצר יפַתח ילדכם מודעות לקיומם של שלטי יציאת החירום.

אנשים רבים סביבנו עוזרים לשמור על הבטיחות שלנו. בקהילות שלנו ישנם הרבה אנשים מיוחדים שיעזרו לנו בעת צרה, כמו משמרות הזה”ב שעוצרות את התנועה עם שלטי עצור מיוחדים כדי שנוכל לחצות את הכביש בבטחה.

גם המשפחה שלכם נוקטת בכל יום צעדים לשמירה על בטיחותכם. דברו על אמצעי הבטיחות האלו, כמו: להחזיק יד ולהסתכל לשני הכיוונים לפני שחוצים את הכביש, או להקפיד תמיד על חגירת חגורת בטיחות בנסיעה. ילדכם נוקט גם הוא פעולות לשמירה על בטיחותו, כמו חבישת קסדה כשהוא רוכב על אופניים. תוכלו לומר לו: “כמו שאנחנו מתכוננים לדברים האלו, כך נוכל גם להתכונן לשעת חירום. יש לנו פנס בבית, למשל, רק למקרה שהחשמל ינותק ולא יהיה לנו אור.”

שלטים וסימנים למקרי חירום. דברו עם ילדכם מדי פעם על דברים שהוא עלול לראות או לשמוע בשעת חירום, כדי שיוכל, כשזו תגיע, לזהות את השלטים והסימנים סביבו. השתמשו יחד בעיניכם ובאוזניכם כדי לזהות חלק מהסימנים.

סירנות ואורות מהבהבים: אם אתם שומעים סירנה או רואים רכב עם אורות מהבהבים, תוכלו לומר: “כששומעים סירנה או רואים אורות מהבהבים של אמבולנס, מכבי אש או משטרה, זה סימן שיש מקרה חירום ומישהו מגיע לעזור.”

אזעקות: הסבירו לילדכם שבשעת חירום בניינים יכולים גם הם להרעיש! אם ילדכם כבר חווה תרגיל אש, תוכלו להשתמש בו כדוגמה ולומר: “אזעקות עוזרות לאנשים להבין מתי צריך לעזוב את הבניין וללכת למקום בטוח.”

על אודות שעת חירום

כהורים או מטפלים אתם יודעים שילדים שואלים לפעמים שאלות קשות. להלן כמה דרכים להתמודד עם שאלות בנושא שעת חירום.

מהי שעת חירום? שעת חירום היא מקרה שאיננו מצפים לו אבל חייבים להתמודד איתו במהירות כדי לשמור על בטיחותנו.

האם יקרה לנו מקרה חירום? לא בהכרח, אבל כדאי להתכונן לכך ליתר ביטחון.

מה יקרה אם לא תהיו כאן? המבוגרים שאיתכם – המורה, המטפלת, סבא וסבתא – יעזרו לכם להגיע אלינו וידאגו לבטיחותכם.

קרה לך פעם מקרה חירום? אם אכן קרה לכם פעם מקרה חירום, תוכלו לומר: “כן. פחדתי קצת, אבל היו סביבי הרבה אנשים שדאגו לבטיחותי.”

בנימה אישית…

למידה ותרגול של מידע אישי                     

עזרו בהדרגה לילדכם ללמוד מידע אישי חשוב.

עזרו לילדכם ללמוד את שמו המלא, את השמות המלאים של בני המשפחה שאיתם הוא גר (גם אלו שלהם שמות משפחה שונים), את הכתובת שלכם ואת מספרי הטלפון שלכם. אם ילדכם אינו נמצא איתכם בשעת חירום, הוא יוכל למסור את המידע למבוגרים אמינים.

שירו שיר עם ילדכם כדי לעזור לו לזכור את שמו המלא ואת שמות בני במשפחה.

שמי הפרטי הוא: __________ (שם פרטי), בקול אותו אשיר.

שם המשפחה שלי הוא: __________ (שם משפחה), גם אותו אני מכיר.

קוראים לי: __________  (שם פרטי) __________ (שם משפחה), זה השם הכי טוב בעיר!

השתמשו בתמונות כדי לעזור לילדכם לזכור את כתובתכם. צלמו או ציירו יחד את מספר הבית או הדירה ואת שלט הרחוב. כך תהיה לילדכם תזכורת ויזואלית של מקום מגוריו!

תרגלו עם ילדכם איך להתקשר אליכם. תחילה באמצעות טלפון נייד כבוי או טלפון צעצוע, ובהמשך באמצעות טלפון פועל. עזרו לילדכם לחייג את מספר הטלפון שלכם.

חומר למחשבה

דברו עם ילדכם על הדרכים שבהן יוכל להשתמש בטלפון כדי להשיג עזרה. תרגול החיוג גם בטלפון הביתי וגם בטלפון הנייד ילמד אותו איך להשתמש בחיוג מקוצר כדי להשיג אתכם או את אנשי הקשר שלכם לשעת חירום.

הסבירו לו שבשעת חירום שבה אי אפשר להשיג אף אחד מהאנשים המוכרים לו, ישנם מספרי טלפון חשובים שיכולים לעזור (לחץ כאן להדפסה).

עזרו לילדכם לקרוא את המספרים בקול רם ולזכור למי הם שייכים. העמידו פנים שאתם עונים באחד המספרים: “משטרת ישראל, קרה מקרה חירום?” ו”מה הכתובת שלך?”

כך נתכונן יחדיו!

עזרו לילדכם לתרגל את שמות בני המשפחה. שירו מדי פעם את השיר שהצענו לפני כן ושחקו במשחק “מהו שמי?” כדי לעזור לילדכם לזכור שלבני משפחתכם יש גם שם פרטי וגם שם משפחה.

השתמשו ברגעים מחיי היומיום כדי לדבר על מוכנות לשעת חירום. אם בביקור במכולת תראו פריט שלו זקוקים בשעת חירום, אמרו למשל: “בקבוק מים כזה יש לנו בבית בממ”ד לשעת חירום.”

הכנה משותפת עוזרת לכולם להרגיש בטוחים ומוגנים –  הרי יש לכם תוכנית!
הכנה משותפת לשעת חירום תַקנה לילדכם ולשאר בני המשפחה תחושה של יכולת להשפיע על מצבם, ותחזק את ביטחונם העצמי. יצרתם צוות חזק, דואג ומוכן, וכעת תוכלו להתמודד עם שעת חירום.

מתוך sesame workshop.

למידע נוסף (באנגלית) – העתיקו והדביקו בשורת הכתובת:

www.sesamestreet.org/ready

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

  כאשר אנחנו טרודים ברגשות עוצמתיים כמו פחד, חרדה או כעס, טכניקות פשוטות ופעילויות לא מילוליות יכולות לעזור גם לילדים וגם למבוגרים “לצאת מהן””. כדאי לתרגל את הפעילויות הללו עם ילדים קטנים (ולזכור שהן מתאימות גם למבוגרים). אפשר גם לחשוב על דרכים אחרות שבהן ניתן להרגיש רגועים, בטוחים ונינוחים. לִנְשׁוֹםשימת לב לנשימה שלנו עוזרת לנו […]

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

ילדים לומדים באופן טבעי כל הזמן ובזמנים מאתגרים, למידה יכולה להיות מקור לנחמה, שמחה ואפילו תקווה. היכולת של ילדים ללמוד קיימת גם כאשר נסיבות החיים משתנות. מיומנויות שהם רוכשים יכולות להעלות את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, להזכיר להם שיש להם כל כך הרבה מה לתת ואת היכולת לתרום ולעזור לזולת. בנוסף, שיתוף בני משפחה […]

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

  בתקופות קשות ובמצבי לחץ, ילדים עשוים להרגיש כאילו עולמם התהפך. ביותר ממובן אחד זה בדיוק מה שקרה. כמבוגרים בחייהם אתם יכולים לעזור לילדים להרגיש רגועים יותר. במצבים מלחיצים, כמו בזמן אזעקה או בזמן השהות יחד במרחב המוגן, תחילה יש לוודא שכולם נוכחים ובטוחים. לאחר מכן, כדאי להתמקד בהרגעת הגוף. התרגילים הבאים יכולים לסייע:קחו נשימה עמוקה. […]

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

זיהוי וניהול מתחים אצל הילדים

ילדים יכולים להרגיש לחץ בדיוק כמו מבוגרים, אבל לא תמיד יכולים לבטא זאת במילים. מתח אצל ילדים יכול להתבטא בכאבי ראש, כאבי בטן, התנהגות לא אופיינית, היצמדות פיזית, או פחד להישאר לבד. אנחנו יכולים לעזור לילדים למצוא את המילים לרגשותיהם, ליצור קצת תחושת שגרה ולעשות פעילויות ביחד, כמו ציור או משחק, כדי לעזור להם להירגע. […]

רחוב סומסום וערוץ הופ! מחויבים בתקופה קשה זו לתמוך בילדים ובמשפחות בישראל

רחוב סומסום וערוץ הופ! מחויבים בתקופה קשה זו לתמוך בילדים ובמשפחות בישראל

רחוב סומסום וערוץ הופ! מחויבים בתקופה קשה זו לתמוך בילדים ובמשפחות בישראל. בטחון, מוגנות , ונחמה הם בראש סדר העדיפויות של כולנו עכשיו.. אך זה טבעי להתמקד עכשיו בכך שאתם וילדיכם תרגישו בטוחים ורגועים. בשבועות הקרובים רחוב סומסום וערוץ הופ! יפרסמו כאן מאמרים וסרטונים לתמיכה בכם ובילדיכם. בתקווה לימים טובים יותר. למאמרים נוספים מרחוב סומסום לחצו […]