איך לשפר את מיומנויות הקריאה עם החזרה לגנים ולכיתה א’?

שנת הלימודים החדשה החלה! אחד התחומים החשובים ביותר להתמקד בהם במהלך תקופה זו הוא מיומנויות הקריאה. פיתוח מיומנויות קריאה חזקות לפני תחילת בית הספר (כבר מגיל 3) יכול לסייע לילדך להצליח, להעלות את הביטחון העצמי שלו ולפתח אהבה ללמידה שתימשך לאורך כל חייו. הנה מספר טיפים מעשיים שיעזרו לך לשפר את מיומנויות הקריאה של ילדך […]

שנת הלימודים החדשה החלה! אחד התחומים החשובים ביותר להתמקד בהם במהלך תקופה זו הוא מיומנויות הקריאה. פיתוח מיומנויות קריאה חזקות לפני תחילת בית הספר (כבר מגיל 3) יכול לסייע לילדך להצליח, להעלות את הביטחון העצמי שלו ולפתח אהבה ללמידה שתימשך לאורך כל חייו. הנה מספר טיפים מעשיים שיעזרו לך לשפר את מיומנויות הקריאה של ילדך (וכן, אפשר ורצוי להתחיל עוד לפני כיתה א!):

  1. הקפידו על שגרת קריאה יומית

יצירת שגרת קריאה יומית היא אחת הדרכים היעילות ביותר לפתח מיומנויות קריאה. בחרו זמן קבוע בכל יום—בין אם זה אחרי ארוחת הבוקר או לפני השינה—כדי לשבת עם ילדכם ולקרוא יחד. פרקטיקה זו לא רק מסייעת לילדים לפתח את מיומנויות הקריאה שלהם, אלא גם מספקת הזדמנות נהדרת להתחברות וליצירת קשר חיובי עם ספרים.

מחקרים מראים כי קריאה יומית יכולה לשפר משמעותית את אוצר המילים ואת כישורי ההבנה של הילד. לילדים צעירים יותר, התמקדו בספרי תמונות המעודדים דיון וחיזוי, בעוד שילדים גדולים יותר עשויים ליהנות מספרי פרקים פשוטים שמאתגרים אותם מעט אך נשארים מעניינים.

2. שלבו את הקריאה בזמן המשחק

ילדים לומדים בצורה הטובה ביותר דרך משחק, ושילוב הקריאה במשחקים שלהם יכול להפוך את הלמידה לקריאה לכיפית וטבעית. שקלו להקים בבית “ספריית דמה” או “חנות ספרים”, שם ילדכם יוכל “להשאיל” או “לקנות” ספרים. ניתן גם לשחק משחקי מילים כמו “אני רואה” עם אותיות וצלילים (“אני רואה משהו שמתחיל בצליל “אה” או באות “אלף”), או ליצור חפש את המטמון שבו הרמזים הם משפטים פשוטים או מילים שמתחרזות, או, עם הילדים הצעירים יותר, לשחק משחקי כרטיסיות להתאמה בין מילה לציור (הכנו לכם דוגמא למשחק)

מחקר שפורסם על ידי האגודה הלאומית לחינוך ילדים צעירים (NAEYC) מדגיש כי סביבות משחק עשירות באוריינות יכולות לשפר משמעותית את כישורי הקריאה המוקדמים על ידי מעורבות הילדים בשימוש משמעותי בשפה במהלך המשחק.

3. בקרו בספרייה באופן קבוע

נצל את משאבי הספרייה המקומית שלך. חפשו אם הספריה שלכם מציעה אתגרי קריאה, שעות סיפור ופעילויות הקשורות לספרים שיכולים להניע ילדים לקרוא יותר.

בנוסף, ביקור בספרייה מאפשר לילדים לחקור מגוון רחב של ספרים ולגלות תחומי עניין חדשים. תנו לילדכם לבחור את הספרים שלו בעצמו, שכן הבחירה האישית משחקת תפקיד קריטי בפיתוח אהבה לקריאה.

4. שימוש נכון בטכנולוגיה

בעוד שמגבלת זמן המסך חשובה, ישנן אפליקציות חינוכיות וכלים דיגיטליים רבים שיכולים לשפר את כישורי הקריאה של ילדכם בצורה מהנה ואינטראקטיבית. אפליקציות כמו “זאביק קורא” מיועדות במיוחד ללומדים צעירים בגילי הגן, ומציעה משחק חוויתי לרכישת מיומנויות טרום קריאה תוך משחק והנאה (ואפילו הגבלת זמן מסך). 

על ידי שילוב טכנולוגיה בשגרת הלמידה של ילדכם, תוכלו להציע מגוון חוויות אוריינות המותאמות לסגנון הלמידה ולקצב האישי שלהם.

5. עודדו פעילויות שפתית

כתיבה היא מרכיב מרכזי באוריינות, וניתן לעודד את ילדכם לתרגל את כישורי האורינות על ידי כתיבה משותפת. כמובן שעליכם ההורים תהיה מותלת משימת הכתיבה, אבל החשיבה המשותפת והצפיה בכתיבה תעניק לילד.ה העשרה חשובה באמצעות פעילויות מהנות ויצירתיות. הכינו יחד יומן קיץ שבו הם יכולים לצייר או להדביק תמונות לצד משפטים פשוטים על הרפתקאותיהם מהחופשה שהסתיימה, או התרגשות לקראת ה”חגים”. אפשר גם לעודד אותם לכתוב יחד  מכתבים או גלויות לבני משפחה, או לעזור להם ליצור ספרי סיפורים משלהם.

6. דברו על מה שקראתם

לאחר שקראתם ספר יחד, הקדישו כמה רגעים לשוחח עליו. שאלו את ילדכם שאלות על הסיפור, הדמויות והחלקים האהובים עליהם. זה לא רק משפר את ההבנה אלא גם מעודד חשיבה ביקורתית ויכולת לבטא מחשבות ודעות.

 

חיזוק מיומנויות הקריאה של ילדים לא צריכה להיות משימה מפחידה. על ידי יצירת מפגש עם שפה ומילים, עוד לפני שלומדים לקרוא, לחלק מהשגרה היומית שלכם וניצול משאבים כמו ספריות ואפליקציות חינוכיות, תוכלו לעזור לילדכם לפתח את הכישורים הדרושים לו כבר בגיל צעיר.

זכרו שמתן משוב חיובי וחגיגת המאמצים שלהם עוזר לבנות את הביטחון העצמי שלהם ומעודד להסתקרן שלא מתוך “תירגול” או “למידה” אלא מתוך חוויה והנאה.

שתהיה שנת לימודים מהנה!

מאמר זה נכתב בשיתוף עם מיזם “זאביק קורא”. למידע נוסף על האפליקציה החינמית שלנו ואיך היא יכולה לעזור לילדך לרכוש מיומנויות טרום קריאה תוך כדי משחק, בקרו באתר שלנו: זאביק קורא.

כתבה: לוטם סגל, צוות “זאביק קורא”

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

לא נופלים ברשת, בטוחים שאנחנו בטוחים- הסכמים משפחתיים

לא נופלים ברשת, בטוחים שאנחנו בטוחים- הסכמים משפחתיים

האינטרנט והרשתות החברתיות הם חלק נכבד מעולמם של ילדים ובני נוער. הם מבלים מול המסכים, משוחחים עם חברים, משתפים, צופים, חוקרים, לומדים אך גם חשופים ללא מעט סכנות. אנחנו מזמינים אתכם ההורים ליצור שיח פתוח עם הילדים ומציעים לכם כלי עזר של הסכם משפחתי, הכולל הצעה להסכמות הדדיות המכבדות את הצרכים והרצונות של הילד, בצורה […]

פרידה טובה

פרידה טובה

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

אסטרטגיות הירגעות לילדים בגיל הרך

  כאשר אנחנו טרודים ברגשות עוצמתיים כמו פחד, חרדה או כעס, טכניקות פשוטות ופעילויות לא מילוליות יכולות לעזור גם לילדים וגם למבוגרים “לצאת מהן””. כדאי לתרגל את הפעילויות הללו עם ילדים קטנים (ולזכור שהן מתאימות גם למבוגרים). אפשר גם לחשוב על דרכים אחרות שבהן ניתן להרגיש רגועים, בטוחים ונינוחים. לִנְשׁוֹםשימת לב לנשימה שלנו עוזרת לנו […]

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

כיצד למידה עוזרת לילדים בתקופות של לחץ

ילדים לומדים באופן טבעי כל הזמן ובזמנים מאתגרים, למידה יכולה להיות מקור לנחמה, שמחה ואפילו תקווה. היכולת של ילדים ללמוד קיימת גם כאשר נסיבות החיים משתנות. מיומנויות שהם רוכשים יכולות להעלות את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות, להזכיר להם שיש להם כל כך הרבה מה לתת ואת היכולת לתרום ולעזור לזולת. בנוסף, שיתוף בני משפחה […]

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

כיצד לעזור לילדים להישאר רגועים גם בזמנים קשים

  בתקופות קשות ובמצבי לחץ, ילדים עשוים להרגיש כאילו עולמם התהפך. ביותר ממובן אחד זה בדיוק מה שקרה. כמבוגרים בחייהם אתם יכולים לעזור לילדים להרגיש רגועים יותר. במצבים מלחיצים, כמו בזמן אזעקה או בזמן השהות יחד במרחב המוגן, תחילה יש לוודא שכולם נוכחים ובטוחים. לאחר מכן, כדאי להתמקד בהרגעת הגוף. התרגילים הבאים יכולים לסייע:קחו נשימה עמוקה. […]