מדוע הילד צחק בחלום? מקריאים, מבינים ומשוחחים

מדוע הילד צחק בחלום? מילים: לאה גולדברג. לחן: שלום חנוך אודות השיר (הרחבה לצוות הגן) השיר שכתבה לאה גולדברג מספר על חוויה מוכרת לילדים, חווית חלום שנעלמת ונשכחת. בחלומות יכול להיות עיבוד גם של תכנים לא נעימים אך הכותרת מאפשרת לילדים להבין כי הפעם מדובר בחלום שבו ההתרחשויות חיוביות מכיוון שהן מעוררות בילד צחוק. כותרת […]

מדוע הילד צחק בחלום?

מילים: לאה גולדברג. לחן: שלום חנוך

אודות השיר (הרחבה לצוות הגן)
השיר שכתבה לאה גולדברג מספר על חוויה מוכרת לילדים, חווית חלום שנעלמת ונשכחת. בחלומות יכול להיות עיבוד גם של תכנים לא נעימים אך הכותרת מאפשרת לילדים להבין כי הפעם מדובר בחלום שבו ההתרחשויות חיוביות מכיוון שהן מעוררות בילד צחוק. כותרת השיר מזמינה את הקוראים להרהר בשאלה, ולנסות לתת לה תשובה מתוך עולמם הפנימי. בהמשך, בכל אחד מהבתים המשוררת מנסה להציע רעיונות להתרחשויות שקרו לילד הישן אשר גרמו לו לחייך. השיר הכתוב בחרוזים יכול לזמן שיח על חלומות בזמן השינה וחלומות כמטפורה למאווים אותם היינו רוצים להגשים. המילה “אולי” אשר מופיעה לאחר כל בית מחזירה את הקורא להבנה כי פשר החלום שמור לחולם עצמו והמתבונן יכול רק לשער את תוכנו. חשוב להתאים את רמת השיח להתפתחות הקוגניטיבית וליכולות השיח של הילדים. הפעילויות המוצעות חשוב שיעשו בקבוצה ולא במליאה על מנת לאפשר לכל אחד מהילדים את הזמן והמקום להשתתף ולהתבטא.

מקריאים, מבינים ומשוחחים
נשאל את הילדים מה זה “חלום”? מתי אנחנו חולמים? נאפשר להם לענות ולאחר מכן:
– נקריא את הכותרת של השיר ונזמין את הילדים להציע רעיונות העונים לשאלה “מדוע הילד צחק בחלום” (לאחר שכל ילד וילדה הציעו רעיון ניתן לומר “אולי” בדומה לאופן שהדבר מופיע בשיר בסוף כל בית)
– נספר לילדים כי המשוררת לאה גולדברג כתבה את השיר והעלתה גם רעיונות בעצמה
– נזמין את הילדים לשים לב – מה כתבה המשוררת בבתי השיר לשאלה: “מדוע הילד צחק בחלום?”
– נקריא את השיר

לאחר הקראת השיר:
– נשאל את הילדים- על מי ועל מה מסופר בשיר? איך הסתיים השיר?
– נברר עם הילדים מה התשובות לשאלה בשיר. ניתן להיעזר בעוגן חזותי (כרטיסיות שכל אחת ממחישה את הדמות המרכזית בכל בית: פיל, ענן, דובון, ילד).
– נקריא שנית את השיר, הפעם עם הכרטיסיות. נזמין את הילדים להצטרף במילים המתחרזות (למשל: אולי הוא חלם שהפיל הגדול; ישב ושיחק עם הילד בחול).
– נברר את ההבנה של המילים הלא שיגרתיות ונכיר את פירושן- לדוגמה:
“הלץ”, “יפקח” “ילדה” (ככינוי שייכות- הילד שלה)

נפגשים בשיר
לצפייה בקליפ
אפשר להציע לילדים לספר על חלומות שחלמו.
אפשר לספר לילדים כי לעיתים אנו משתמשים במילה “חלום” כשאנחנו רוצים להביע משאלה, ולשאול אותם אילו חלומות היו רוצים להגשים?
למשל מה הם חולמים להיות/לעשות כשיהיו גדולים?

מתבטאים ב”מאה שפות”
– ניתן להגיש לילדים מגוון חומרים (למשל: פלסטלינה, צבעי גואש, צבעים,חומר ועוד) ולהזמין אותם להביע את התרחשויות מתוך השיר.
– אפשר להזמין את הילדים לבחור תפקיד מתוך השיר ולהמחיז אותו תוך כדי שהגננת מקריאה.
– משחק בחפצים: אפשר לבחור חפצים המופיעים בשיר, ולאפשר לילדים משחק חופשי בהם. בהמשך, אפשר להזמין את הילדים לנהל דו שיח בין שני חפצים שיבחרו.
– נקיש במשולש במילה “אולי”
– ומה עוד..?

לקינוח…
– בסרטון ניתנת פרשנות נוספת שאינה מופיעה בטקסט המילולי. למשל, לאורך כל הסרטון רואים את הדובון וזאת על אף שהוא מופיע רק בבית השלישי. כמו כן, ניתן לראות מה קורה לאחר שהילד פוקח את עיניו (הוא מגלה מה במתנה).
– נספר לילדים כי בסרטון יש דברים שלא מופיעים בשיר שהקראנו, נזמין אותם לצפות בסרטון ולנסות להבחין בכך.
– לאחר הצפייה, נחזור על השאלה ונאפשר לילדים לענות.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

איילת מטיילת

איילת מטיילת

חנן הגנן

חנן הגנן

חנן הגנן – מקריאים, מבינים ומשוחחים

חנן הגנן – מקריאים, מבינים ומשוחחים

קריאה דיאלוגית והפעם: חנן הגנן: רינת הופר קריאה דיאלוגית -הקראה קולית של ספר המלווה בעצירות מתודיות קלות המאפשרות לילדים לקחת חלק פעיל בבניית משמעות הסיפור, ומטרתן לתמוך במסוגלותם של הילדים להבין את הסיפור. בהתערבות זו, המבוגר מדגים קריאה שהיא איננה רציפה אלא מלווה בשאלות שמתעוררות בעקבות הקריאה המאפשרות פיתוח של שיח אורייני אודות תהליכים ומסרים […]

הסינור של רוני – מקריאים, מבינים ומשוחחים

הסינור של רוני – מקריאים, מבינים ומשוחחים

קריאה דיאלוגית והפעם: הסינור של רוני מאת: רינת הופר קריאה דיאלוגית -הקראה קולית של ספר המלווה בעצירות מתודיות קלות המאפשרות לילדים לקחת חלק פעיל בבניית משמעות הסיפור, ומטרתן לתמוך במסוגלותם של הילדים להבין את הסיפור. בהתערבות זו, המבוגר מדגים קריאה שהיא איננה רציפה אלא מלווה בשאלות שמתעוררות בעקבות הקריאה המאפשרות פיתוח של שיח אורייני אודות […]

איילת מטיילת – מקריאים, מבינים ומשוחחים

איילת מטיילת – מקריאים, מבינים ומשוחחים

קריאה דיאלוגית הקראה קולית של ספר המלווה בעצירות מתודיות קלות המאפשרות לילדים לקחת חלק פעיל בבניית משמעות הסיפור, ומטרתן לתמוך במסוגלותם של הילדים להבין את הסיפור. בהתערבות זו, המבוגר מדגים קריאה שהיא איננה רציפה אלא מלווה בשאלות שמתעוררות בעקבות הקריאה המאפשרות פיתוח של שיח אורייני אודות תהליכים ומסרים רגשיים, חברתיים וערכיים הבאים לידי ביטוי בסיפור, […]