פזמון ליקינתון – מקריאים, מבינים ומשוחחים

פזמון ליקינתון מילים: לאה גולדברג. לחן: רבקה גוילי אודות השיר (הרחבה לצוות הגן) השיר נדפס בראשונה ב”דבר לילדים”. הוא נכתב לתכנית זמרה ברדיו ששודרה באביב. הקושי למצוא שיר מתאים לילדים ומבוגרים כאחד הניע את הפנייה לרבקה גווילי, שביקשה מחברתה לאה גולדברג לחבר מילים, וגווילי הוסיפה להם את הלחן. למחרת הוקלט השיר בקול ישראל, וכעבור כמה […]

פזמון ליקינתון
מילים: לאה גולדברג. לחן: רבקה גוילי

אודות השיר (הרחבה לצוות הגן)
השיר נדפס בראשונה ב”דבר לילדים”. הוא נכתב לתכנית זמרה ברדיו ששודרה באביב. הקושי למצוא שיר מתאים לילדים ומבוגרים כאחד הניע את הפנייה לרבקה גווילי, שביקשה מחברתה לאה גולדברג לחבר מילים, וגווילי הוסיפה להם את הלחן. למחרת הוקלט השיר בקול ישראל, וכעבור כמה ימים ביקשה מערכת “דבר לילדים” לפרסם אותו. בעת שנכתב השיר לא היה היקינתון מוכר בארץ. הצליל של המילה יקינתון עורר בגווילי אסוציאציות לשפה הסינית ולכן נמשכה לסולם הפנטטוני.

מקריאים, מבינים ומשוחחים
– נציג לילדים את פרח היקינתון (בגינה, בתמונה, בעציץ וכד’) ונשאל אותם האם מכירים את הפרח.
– נספר לילדים שהמשוררת לאה גולדברג כתבה שיר ערש על היקינתון.
– נקריא את השיר.

לאחר הקראת השיר:
– נשאל את הילדים שאלות על תוכנו של השיר (ברמת הבנה מילולית), כגון:
על מי מספר השיר?, על מה הסתכלה הלבנה?, לאחר שהסתכלה הלבנה בפרחים, מה החליטה לעשות?, מה ביקשה הלבנה מהעננים? ומדוע?, איך הסתיים השיר? ועוד; נסביר את המילים הקשות (הנצו, מטר, ששון, פזמון ועוד).
– נשאל את הילדים שאלות שמפתחות את השיח הרגשי בעקבות השיר. כגון:
מדוע בחרה הלבנה דווקא את היקינתון?, מה הרגיש היקינתון שהלבנה בחרה בו?, איך הרגיש הילד כשהגשם צלצל בחלונו?, על מה הוא חשב?, איך הרגישו הילדים כאשר יצאו לגן וראו את היקינתון פורח? ועוד.
– ניתן להיעזר בעוגן חזותי – תמונה של גינה ולהוסיף לה תמונות עם צמדנים (סקוץ’) בהתאם להתפתחות השיר (לבנה, עננים, גשם, ילדים).
– נקריא את השיר ונזמין את הילדים לזהות את הייצוגים המתאימים בכל בית. בית א (לבנה, יקינתון); בית ב (לבנה, עננים); בית ג (גשם, יקינתון, ילד); בית ד (ילדים, יקינתון).
– נקריא את השיר ונזמין את הילדים להבחין בחרוזים (חריזה פנימית: “יקינתון-קטון”, חריזה בסופי המשפטים: “לבנה-גינה”).

נפגשים בשיר
לצפייה בקליפ

– נאזין לשיר ונצייר באוויר כל משפט מוזיקלי.
– נתזמר את השיר. ננגן במשולש בסיומם של המשפטים הראשון, השני והרביעי (צליל אחד במילה האחרונה), במשפט השלישי נקיש את המקצב החוזר בפעמונים.

מתבטאים ב”מאה שפות”
– נציע לילדים להמחיז את השיר ולבחור את תפקידם (להעשרה: ניתן לצפות בסרטון “ילדים בקדמת הבמה ומאחורי הקלעים”).
– נאייר את השיר במגוון חומרים (בדים, פלסטלינה, צבעים מסוגים שונים ועוד…).
– נתבונן ביצירות אמנות רלוונטיות.
– נצלם פרחים בגינת הגן ועוד.
– נשיר שירי ערש נוספים ונזמין את הילדים לשתף בשירי ערש מהבית.
– ומה עוד..?

לקינוח…
– נצפה בסרטון במלואו ונשאל את הילדים: מה התווסף שלא מופיע בשיר?
– נצפה בסרטון שוב ונעצור בתמונה האחרונה (00:48). נשאל את הילדים מדוע לדעתם בחרו לאייר את הילד כשהוא ישן?
*הצעה זו מעודדת העמקת השיח הרגשי בנושא המושג “שיר ערש”.

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

איילת מטיילת

איילת מטיילת

חנן הגנן

חנן הגנן

חנן הגנן – מקריאים, מבינים ומשוחחים

חנן הגנן – מקריאים, מבינים ומשוחחים

קריאה דיאלוגית והפעם: חנן הגנן: רינת הופר קריאה דיאלוגית -הקראה קולית של ספר המלווה בעצירות מתודיות קלות המאפשרות לילדים לקחת חלק פעיל בבניית משמעות הסיפור, ומטרתן לתמוך במסוגלותם של הילדים להבין את הסיפור. בהתערבות זו, המבוגר מדגים קריאה שהיא איננה רציפה אלא מלווה בשאלות שמתעוררות בעקבות הקריאה המאפשרות פיתוח של שיח אורייני אודות תהליכים ומסרים […]

מדוע הילד צחק בחלום? מקריאים, מבינים ומשוחחים

מדוע הילד צחק בחלום? מקריאים, מבינים ומשוחחים

מדוע הילד צחק בחלום? מילים: לאה גולדברג. לחן: שלום חנוך אודות השיר (הרחבה לצוות הגן) השיר שכתבה לאה גולדברג מספר על חוויה מוכרת לילדים, חווית חלום שנעלמת ונשכחת. בחלומות יכול להיות עיבוד גם של תכנים לא נעימים אך הכותרת מאפשרת לילדים להבין כי הפעם מדובר בחלום שבו ההתרחשויות חיוביות מכיוון שהן מעוררות בילד צחוק. כותרת […]

הסינור של רוני – מקריאים, מבינים ומשוחחים

הסינור של רוני – מקריאים, מבינים ומשוחחים

קריאה דיאלוגית והפעם: הסינור של רוני מאת: רינת הופר קריאה דיאלוגית -הקראה קולית של ספר המלווה בעצירות מתודיות קלות המאפשרות לילדים לקחת חלק פעיל בבניית משמעות הסיפור, ומטרתן לתמוך במסוגלותם של הילדים להבין את הסיפור. בהתערבות זו, המבוגר מדגים קריאה שהיא איננה רציפה אלא מלווה בשאלות שמתעוררות בעקבות הקריאה המאפשרות פיתוח של שיח אורייני אודות […]