תקשורת דרך משחקים – משחק בכדור

  מטרות: ללמוד שליפת מילים מהירה מהזיכרון. כדור הוא אחד המשחקים הראשונים שאנחנו נותנים לילדינו ואחד הצעצועים שיש לכולנו בבית. כיף לשחק בכדור, וכל משחק כדור יכול להפוך להזדמנות טובה לחזק כישורי שפה; כשאתם משחקים עם ילדכם בכדור הקפידו להשתמש בתיאור מדויק של הפעולה: “לתפוס”, “לזרוק”, “להתמסר”, “לגלגל”, “לבעוט” או “לפשק רגליים”. שלבו משחקי מילים […]

 

מטרות: ללמוד שליפת מילים מהירה מהזיכרון.

כדור הוא אחד המשחקים הראשונים שאנחנו נותנים לילדינו ואחד הצעצועים שיש לכולנו בבית. כיף לשחק בכדור, וכל משחק כדור יכול להפוך להזדמנות טובה לחזק כישורי שפה; כשאתם משחקים עם ילדכם בכדור הקפידו להשתמש בתיאור מדויק של הפעולה: “לתפוס”, “לזרוק”, “להתמסר”, “לגלגל”, “לבעוט” או “לפשק רגליים”.

שלבו משחקי מילים בזמן שאתם משחקים עם ילדכם בכדור. על כל משתתף לומר מילה לפני שימסור את הכדור: בחרו נושא, למשל, משפחה, חיות, בגדים, כלי תחבורה, רהיטים או שֵמות, ובקשו ממנו לקרוא בשם של פרט מהקבוצה שבחרתם בכל פעם שהוא מוסר אליכם את הכדור. אם, למשל, בחרתם כלי תחבורה, קראו “צוללת”, “כדור פורח” או “ספינה” לפני שתמסרו לילדכם את הכדור, והמתינו לשמוע אותו קורא בשמות כלי תחבורה אחרים, למשל, “אוטובוס”, “מטוס” או “רכבת” לפני שימסור לכם את הכדור חזרה.

בחרו מילים והיפוכן: אמרו מילה ובקשו מילדכם למצוא את היפוכה, למשל, רזה-שמן, רדוד-עמוק, שחור-לבן. יש הפכים מוכרים כמו “גדול-קטן” ויש הפכים מוכרים פחות כמו “אטום-שקוף”. השתדלו לחשוף את ילדכם למילים חדשות שיעשירו את אוצר המילים שלו.

בחרו מילים נרדפות: בקשו מילדכם לומר מילה לפני שימסור לכם את הכדור, וקראו בשם המילה הנרדפת לפני שתחזירו אליו את הכדור, למשל, אוטו-מכונית, מסתכל-צופה, ירח-לבנה.

  • חלוקת פרטים או חפצים לקבוצות חשובה מאוד ומסייעת לילדים לסדר את העולם בקבוצות מתאימות, להבין מהן קבוצות וליצור קשר בין מילים שונות. כמו כן שליפה מהירה של מילים מהזיכרון במהלך משחק תפתח את יכולתו של ילדכם להשתתף בשיחה.

 הפעילות לקוחה מתוך ספרה של עדנה אתרוג – “תקשורת דרך משחקים, על הורים, ילדים ומשחקים”
לרכישת הספר היכנסו >>

 

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

מטרות: ללמוד ליצור קשר עין, לאסוף פרטים ולהבין שפת גוף והבעות פנים. כדי להבין מצבים חברתיים שונים חשוב להבין שפת גוף והבעות פנים וליצור קשר עין. כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו ומפנים אליו את גבנו אנחנו שומעים את הנאמר, אך לא רואים את הבעות פניו, ועלולים לפספס חלק מהמסר או את משמעותו. במשחק הפנטומימה על […]

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

מטרות: ליצור קשר עין, לחזק זיכרון מידי ויכולת חיקוי, ולהגדיל את טווח הקשב. משחק הקופים הוא משחק חיקוי: במשחק זה משתתף אחד הוא “מפקד” ושאר המשתתפים הם “קופים”. על המפקד לעשות תנועת גוף ועל הקופים לחקות את תנועותיו. בשלב הראשון אפשר לעשות תנועה אחת, לדוגמה, להניח ידיים על הראש. בשלב השני אפשר לעשות שתי תנועות […]

עידוד קריאה אצל ילדים

עידוד קריאה אצל ילדים

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה. גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל […]

רגעי קסם משותפים של הורה וילד

רגעי קסם משותפים של הורה וילד

כהורים בשנת 2019,   החיים הם ג’אגלינג שאינו נגמר… אנחנו רצים ממשימה למשימה וכל אחר הצהריים בו אנחנו עם הילדים נראה כמו הפקה יומיומית. שילוב של חוגים, הסעות, חברים, תנועת נוער, גן שעשועים, מטלות לימודיות מחייבות אותנו, ההורים, לג’נגל ללא הפוגה בין הילדים לבין משימות הבית והעבודה שלא נגמרות לעולם. לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו הורים […]

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

כל פעם אנחנו יוצאים מהבית נרגשים  מחדש לקראת הנסיעה הקרובה. הבטחנו לילדים טיול, אטרקציה או ביקור משפחתי. רק שכחנו שבדרך עוד ממתינה לנו נסיעה משפחתית ברכב עד שנגיע אל היעד. ולא פעם הנסיעה המשפחתית המתארכת היא אתגר לא פשוט. הילדים משתעממים או גרוע מזה מתחילים לריב. הם רוצים כבר להגיע וכל רגע שואלים “מתי מגיעים”, או […]