רגעי קסם משותפים של הורה וילד

כהורים בשנת 2019,   החיים הם ג’אגלינג שאינו נגמר… אנחנו רצים ממשימה למשימה וכל אחר הצהריים בו אנחנו עם הילדים נראה כמו הפקה יומיומית. שילוב של חוגים, הסעות, חברים, תנועת נוער, גן שעשועים, מטלות לימודיות מחייבות אותנו, ההורים, לג’נגל ללא הפוגה בין הילדים לבין משימות הבית והעבודה שלא נגמרות לעולם. לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו הורים […]

כהורים בשנת 2019,   החיים הם ג’אגלינג שאינו נגמר… אנחנו רצים ממשימה למשימה וכל אחר הצהריים בו אנחנו עם הילדים נראה כמו הפקה יומיומית. שילוב של חוגים, הסעות, חברים, תנועת נוער, גן שעשועים, מטלות לימודיות מחייבות אותנו, ההורים, לג’נגל ללא הפוגה בין הילדים לבין משימות הבית והעבודה שלא נגמרות לעולם.

לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו הורים “תפעוליים”, הורים שמדברים עם ילדינו בעיקר בשפת הת’ –  תלך לאמבטיה, תלבש פיג’מה, תעשה שיעורים, תסיים לאכול וכו’. לעיתים, בשל ריבוי המשימות אנו לא מוצאים זמן לשיח רגשי או סתם לכמה דקות של שהות אינטימית, של זמן 1:1 עם כל אחד מהילדים שלנו. וזה כל כך חסר לנו, וגם להם כמובן.

אחד האתגרים של ההורות המודרנית הוא לייצר רגעי קסם קצרצרים ומשותפים של הורה וילד. כך נוצר הקשר הקרוב שהוא רק של שניהם. קשר שמאפשר לילד לשתף, לפרוק, להתייעץ, לחוות במשותף ובעיקר לחוש את התחושה שכל ילד הוא יחיד ומיוחד בעיני ההורה שלו. וזוהי תמצית האהבה ללא תנאי שכל ילד זקוק לחוש מהוריו.

הורים רבים מבינים את הנושא אך אינם מצליחים לפנות זמן ייעודי לטובת זמן 1:1 עם כל ילד. אבל האמת היא, שברגע שיש מודעות לחשיבות הקשר הזה ולכך שהוא נבנה בגיל הצעיר של הילדות, נוכל להתחיל “להנדס” את הלו”ז.

אין צורך בתכנונים רחוקי טווח, הטוב ביותר הוא להתייחס לזמן האיכות המשותף עם כל ילד כאל משימה שיש להכניס בלו”ז השבועי. כך למשל כאשר ילד אחד נמצא בחוג, נוכל לשהות ביחד כ-45 דקות מדי שבוע עם אחיו. נוכל לקבוע שאת הליכת הערב עם הכלב אנו עושים באופן קבוע עם אחד הילדים. כך נוכל לקבוע גם מדי פעם כוס שוקו משותפת (אפשר גם בבית), זמן משותף עם כל ילד לפני שהוא נרדם וכו’. הרעיון הוא שכל ילד יודע שיש לו פרקי זמן בשבוע שהם רק שלו ושל הורה אחד. זה יכול להיות כתוב בלו”ז המשפחתי כמו חוג וזה יכול כמובן גם להתהוות באופן ספונטני.

אין צורך בתכנון של אטרקציות משותפות או בהוצאות כספיות. השהות המשותפת היא המהות. זה הזמן שלנו להקשיב לילד, לשתף אותו איך עבר היום שלנו. בשהות המשותפת הזאת נוצרת קירבה והכרות, שלא יכולה להיווצר בשום סיטואציה אחרת בה נמצאים בני משפחה נוספים. זהו זמן שלכם ושלכם בלבד.

על מנת שהקשב יהיה ממוקד בילד בלבד, חשוב לפנות את הסיטואציה ממסיחי דעת כמו הטלפון הסלולרי, מסכים או מטלות הבית. כך יוכל להיווצר קשר עין והילד יראה וירגיש תחושת שייכות.

 

זמן משותף, גם אם קצר, של הורה וילד – רק שניהם, ללא הסחות דעת, הוא תזכורת נהדרת לילד כמה הוא משמעותי ואהוב בעיני ההורה. זמן זה לא רק שמעניק רגעים קסומים משותפים, הוא גם מסייע להתפתחות בטוחה של הילד המרגיש שיש מבוגר שמאמין בו, מקשיב לו ומשקף את יכולותיו ואוהב אותו. בנוסף, זמן זה הוא תזכורת עבורנו, עד כמה ההורות משמעותית, אוהבת ואפילו מהנה. עובדה שלעיתים אנו נוטים לשכוח במירוץ החיים האינסופי.

לאה שטרן –מרצה ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים, מוסמכת מכון אדלר

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

מטרות: ללמוד ליצור קשר עין, לאסוף פרטים ולהבין שפת גוף והבעות פנים. כדי להבין מצבים חברתיים שונים חשוב להבין שפת גוף והבעות פנים וליצור קשר עין. כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו ומפנים אליו את גבנו אנחנו שומעים את הנאמר, אך לא רואים את הבעות פניו, ועלולים לפספס חלק מהמסר או את משמעותו. במשחק הפנטומימה על […]

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

מטרות: ליצור קשר עין, לחזק זיכרון מידי ויכולת חיקוי, ולהגדיל את טווח הקשב. משחק הקופים הוא משחק חיקוי: במשחק זה משתתף אחד הוא “מפקד” ושאר המשתתפים הם “קופים”. על המפקד לעשות תנועת גוף ועל הקופים לחקות את תנועותיו. בשלב הראשון אפשר לעשות תנועה אחת, לדוגמה, להניח ידיים על הראש. בשלב השני אפשר לעשות שתי תנועות […]

עידוד קריאה אצל ילדים

עידוד קריאה אצל ילדים

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה. גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל […]

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

כל פעם אנחנו יוצאים מהבית נרגשים  מחדש לקראת הנסיעה הקרובה. הבטחנו לילדים טיול, אטרקציה או ביקור משפחתי. רק שכחנו שבדרך עוד ממתינה לנו נסיעה משפחתית ברכב עד שנגיע אל היעד. ולא פעם הנסיעה המשפחתית המתארכת היא אתגר לא פשוט. הילדים משתעממים או גרוע מזה מתחילים לריב. הם רוצים כבר להגיע וכל רגע שואלים “מתי מגיעים”, או […]

תקשורת דרך משחקים – משחקי הליכה לגן/אוטו

תקשורת דרך משחקים – משחקי הליכה לגן/אוטו

מטרות: ללמד את הילד את ההטיות בשפה, הקשבה לצלילים. כאשר נוסעים באוטו או הולכים לגן, זו הזדמנות נהדרת לשחק משחקים המלמדים כל מיני תחומי שפה: הטיות, רצף צלילים ועוד, למשל: בלון-בלונים: אמרו מילה בנטיית היחיד ובקשו מילדכם לומר את נטייתה ברבים, לדוגמה: אמרו “עץ אחד” ושאלו את ילדכם “הרבה מה?” על ילדכם יהיה להשלים את […]