תקשורת דרך משחקים – משחקי הליכה לגן/אוטו

מטרות: ללמד את הילד את ההטיות בשפה, הקשבה לצלילים. כאשר נוסעים באוטו או הולכים לגן, זו הזדמנות נהדרת לשחק משחקים המלמדים כל מיני תחומי שפה: הטיות, רצף צלילים ועוד, למשל: בלון-בלונים: אמרו מילה בנטיית היחיד ובקשו מילדכם לומר את נטייתה ברבים, לדוגמה: אמרו “עץ אחד” ושאלו את ילדכם “הרבה מה?” על ילדכם יהיה להשלים את […]

מטרות: ללמד את הילד את ההטיות בשפה, הקשבה לצלילים.

כאשר נוסעים באוטו או הולכים לגן, זו הזדמנות נהדרת לשחק משחקים המלמדים כל מיני תחומי שפה: הטיות, רצף צלילים ועוד, למשל:

בלון-בלונים: אמרו מילה בנטיית היחיד ובקשו מילדכם לומר את נטייתה ברבים, לדוגמה: אמרו “עץ אחד” ושאלו את ילדכם “הרבה מה?” על ילדכם יהיה להשלים את המשפט ולומר “עצים” (רבים). כך “כלב-כלבים”, “ילד-ילדים” וכן הלאה. אם ילדכם מצליח ללא קושי, עברו למילים שנטייתן ברבים יוצאת דופן: “תינוק-תינוקות”, “נמלה-נמלים”, “שולחן-שולחנות”. הקפידו להחליף תפקידים מדי פעם: ילדכם יאמר “פרח אחד” ואתם תאמרו “הרבה פרחים”. כך ילמד להגות מילים נכון.

בלון צהובבלונים צהובים: הוסיפו תיאור למילה ביחיד ובקשו מילדכם לומר את נטייתה ברבים, לדוגמה: אם תאמרו “נמלה שחורה”, על ילדכם יהיה לומר “נמלים שחורות”.

משחקי תארים: אמרו מילה ובקשו מילדכם להוסיף לה תיאור, למשל, צבע או גודל. לדוגמה, אם ילדכם אמר “דֶּלֶת”, אמרו “דלת אדומה” או “דלת יפה”. הקפידו להתחלף בתפקידים וודאו שילדכם מטה נכונה את התיאור (“דלת גדולה” ולא “דלת גדול”).

משחק זכר-נקבה: אמרו מילה בנטיית זכר ובקשו מילדכם לומר את נטייתה בנקבה, למשל, אם תאמרו “הלך”, על ילדכם יהיה לומר “הלכה”, אם תאמרו “חתול”, על ילדכם יהיה לומר “חתולה”. הקפידו להתחלף בתפקידים.

משחקי צלילים: בחרו מילה ומצאו יחד את הצליל הפותח שלה (המילה “דֶּלֶת” מתחילה בצליל de), או את הצליל הסוגר שלה (המילה “חתול” מסתיימת בצליל לְ). הקפידו לבטא צלילים ולא אותיות. חלקו את המילים שבחרתם להברות (ילדים צעירים יותר): כלב – כֶּ-לֶב או לצלילים (ילדים גדולים יותר): כלב – כֶּ-לֶ-בְ.

  • כדי להנעים את הדקות האחרונות ביום בחרו משחקי מילים שאתם בטוחים שילדכם ייהנה לשחק בהם ויצליח בהם
  • הקפידו לעודד את ילדכם, והתלהבו מהמילים שהוא מציע.

הפעילות לקוחה מתוך ספרה של עדנה אתרוג – “תקשורת דרך משחקים, על הורים, ילדים ומשחקים”
לרכישת הספר היכנסו >>

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

תקשורת דרך משחקים – פנטומימה

מטרות: ללמוד ליצור קשר עין, לאסוף פרטים ולהבין שפת גוף והבעות פנים. כדי להבין מצבים חברתיים שונים חשוב להבין שפת גוף והבעות פנים וליצור קשר עין. כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו ומפנים אליו את גבנו אנחנו שומעים את הנאמר, אך לא רואים את הבעות פניו, ועלולים לפספס חלק מהמסר או את משמעותו. במשחק הפנטומימה על […]

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

תקשורת דרך משחקים – משחק הקופים

מטרות: ליצור קשר עין, לחזק זיכרון מידי ויכולת חיקוי, ולהגדיל את טווח הקשב. משחק הקופים הוא משחק חיקוי: במשחק זה משתתף אחד הוא “מפקד” ושאר המשתתפים הם “קופים”. על המפקד לעשות תנועת גוף ועל הקופים לחקות את תנועותיו. בשלב הראשון אפשר לעשות תנועה אחת, לדוגמה, להניח ידיים על הראש. בשלב השני אפשר לעשות שתי תנועות […]

עידוד קריאה אצל ילדים

עידוד קריאה אצל ילדים

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה. גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל […]

רגעי קסם משותפים של הורה וילד

רגעי קסם משותפים של הורה וילד

כהורים בשנת 2019,   החיים הם ג’אגלינג שאינו נגמר… אנחנו רצים ממשימה למשימה וכל אחר הצהריים בו אנחנו עם הילדים נראה כמו הפקה יומיומית. שילוב של חוגים, הסעות, חברים, תנועת נוער, גן שעשועים, מטלות לימודיות מחייבות אותנו, ההורים, לג’נגל ללא הפוגה בין הילדים לבין משימות הבית והעבודה שלא נגמרות לעולם. לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו הורים […]

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

נסיעה ברכב לבילוי משפחתי

כל פעם אנחנו יוצאים מהבית נרגשים  מחדש לקראת הנסיעה הקרובה. הבטחנו לילדים טיול, אטרקציה או ביקור משפחתי. רק שכחנו שבדרך עוד ממתינה לנו נסיעה משפחתית ברכב עד שנגיע אל היעד. ולא פעם הנסיעה המשפחתית המתארכת היא אתגר לא פשוט. הילדים משתעממים או גרוע מזה מתחילים לריב. הם רוצים כבר להגיע וכל רגע שואלים “מתי מגיעים”, או […]