תקשורת דרך משחקים – משחק בכדור
מטרות: ללמוד שליפת מילים מהירה מהזיכרון. כדור הוא אחד המשחקים הראשונים שאנחנו נותנים לילדינו ואחד הצעצועים שיש לכולנו בבית. כיף לשחק בכדור, וכל משחק כדור יכול להפוך להזדמנות טובה לחזק כישורי שפה; כשאתם משחקים עם ילדכם בכדור הקפידו להשתמש בתיאור מדויק של הפעולה: “לתפוס”, “לזרוק”, “להתמסר”, “לגלגל”, “לבעוט” או “לפשק רגליים”. שלבו משחקי מילים […]
מטרות: ללמוד שליפת מילים מהירה מהזיכרון.
כדור הוא אחד המשחקים הראשונים שאנחנו נותנים לילדינו ואחד הצעצועים שיש לכולנו בבית. כיף לשחק בכדור, וכל משחק כדור יכול להפוך להזדמנות טובה לחזק כישורי שפה; כשאתם משחקים עם ילדכם בכדור הקפידו להשתמש בתיאור מדויק של הפעולה: “לתפוס”, “לזרוק”, “להתמסר”, “לגלגל”, “לבעוט” או “לפשק רגליים”.
שלבו משחקי מילים בזמן שאתם משחקים עם ילדכם בכדור. על כל משתתף לומר מילה לפני שימסור את הכדור: בחרו נושא, למשל, משפחה, חיות, בגדים, כלי תחבורה, רהיטים או שֵמות, ובקשו ממנו לקרוא בשם של פרט מהקבוצה שבחרתם בכל פעם שהוא מוסר אליכם את הכדור. אם, למשל, בחרתם כלי תחבורה, קראו “צוללת”, “כדור פורח” או “ספינה” לפני שתמסרו לילדכם את הכדור, והמתינו לשמוע אותו קורא בשמות כלי תחבורה אחרים, למשל, “אוטובוס”, “מטוס” או “רכבת” לפני שימסור לכם את הכדור חזרה.
בחרו מילים והיפוכן: אמרו מילה ובקשו מילדכם למצוא את היפוכה, למשל, רזה-שמן, רדוד-עמוק, שחור-לבן. יש הפכים מוכרים כמו “גדול-קטן” ויש הפכים מוכרים פחות כמו “אטום-שקוף”. השתדלו לחשוף את ילדכם למילים חדשות שיעשירו את אוצר המילים שלו.
בחרו מילים נרדפות: בקשו מילדכם לומר מילה לפני שימסור לכם את הכדור, וקראו בשם המילה הנרדפת לפני שתחזירו אליו את הכדור, למשל, אוטו-מכונית, מסתכל-צופה, ירח-לבנה.
- חלוקת פרטים או חפצים לקבוצות חשובה מאוד ומסייעת לילדים לסדר את העולם בקבוצות מתאימות, להבין מהן קבוצות וליצור קשר בין מילים שונות. כמו כן שליפה מהירה של מילים מהזיכרון במהלך משחק תפתח את יכולתו של ילדכם להשתתף בשיחה.
הפעילות לקוחה מתוך ספרה של עדנה אתרוג – “תקשורת דרך משחקים, על הורים, ילדים ומשחקים”
לרכישת הספר היכנסו >>